Dobroczynność w przedszkolu

        Niełatwo wyobrazić sobie przestrzeń, w której można promować działalność dobroczynną, pomoc, okazywaną innym czy empatię. I nie, nie mam na myśli nagradzania za okazane serce. Uważam, że uczynienie z pomagania pożywki dla wyrachowania i roszczeniowej postawy to ogromny  błąd. Jestem  pewna, że prezentowanie dobrych praktyk  już od najmłodszych lat zwraca na nie uwagę, promuje je i zwiększa świadomość społeczną  u dzieci, a z czasem już dorosłych  „przedszkolaków”. Samo postawienie puszki lub pojemnika na zakrętki , według mnie, w oczach najmłodszych nie jest dostatecznym powodem do tego, by budować chęć do pomagania. Małe dzieci z definicji i natury są egoistyczne. Jedyną możliwą dla nich perspektywą postrzegania świata jest ich własna. Nie potrafią wczuwać się w sytuację innych osób, trudno im zrozumieć, czego doświadczają inne osoby.  Rozwojowy egoizm jest naturalny. Dziecko pomaga nie dlatego, że czuje, że tak jest dobrze i tak powinno być, tylko dlatego, że dorośli tego od niego oczekują Obowiązkiem nauczyciela jest, więc kształtowanie u dzieci, już od najmłodszych lat, odpowiednich postaw. Istotne jest, by pokierować dziećmi tak, aby podążały za dobrem i chciały bezinteresownie służyć innym. Przedszkola, niekiedy bywają pierwszymi miejscami, w których dzieci stykają się z ideą niesienia bezinteresownej pomocy potrzebującym. Dzięki podejmowanym działaniom charytatywnym uczą się wrażliwości na innych, odpowiedzialności i zdobywają nowe doświadczenia.  Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną, lecz niestety coraz bardziej zaniedbywaną w biegu dzisiejszego świata.  Dlatego, uważam,że należy wpajać dzieciom myśl, iż satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym podziękowaniem i nagrodą za wykonaną pracę. Już od najmłodszych lat wspieranie innych – czy to wraz z rodzicami  czy nauczycielami  w przedszkolu – pomaga dzieciom uwrażliwiać się na potrzeby innych. Umożliwienie najmłodszym poznawania świata innego niż tylko własna rodzina i najbliższa okolica to  doskonała okazja do budowania ich empatii i poszerzanie horyzontów oraz wskazywanie możliwości pomocy innym. Dając początek takim działaniom, w naszym przedszkolu w Lipkach dzieci z grupy „Delfinki” w dniu 14.12.2020 wykonały lizakowe choinki, którymi obdarowały  dzieci ze starszej grupy ”Pszczółki” ucząc się, że dawanie, także może sprawić  przyjemność. Działania społecznikowskie mogą dawać dzieciom dużo radości i poczucia, że nawet oni, mimo że najmłodsi, mają wpływ na to, co się dzieje wokół nich ,że mogą ofiarować coś od siebie, by sprawić innym radość. Nasze dzieci przyłączyły się, także do akcji charytatywnej” Przytulisko. Przytul psisko” i wraz z rodzicami ofiarowały karmę suchą ,mokrą i inne smakołyki dla zwierząt ze schroniska  w Brzegu ,udowadniając, że los innych nie jest im obojętny, że  pomaganie i ofiarowanie innym czegoś od siebie jest wspaniałe, daje dużo satysfakcji. Ważne jest, by nadal , ( nie tylko okazjonalnie) zachęcać  małego człowieka by chętnie angażował się w tego typu akcje.  Dzięki takim działaniom dzieci stają się bardziej empatyczne    i mogą nauczyć się, że naprawdę warto pomagać. Przedszkole czy szkoła niekiedy bywają pierwszymi miejscami,       w których dzieci stykają się z ideą niesienia bezinteresownej pomocy potrzebującym .

Iwona Piontkowska