Wycieczka do wioski indiańskiej „Pocahontas”- ciąg dalszy

 11 czerwca 2021 r wybraliśmy się  na długo oczekiwaną wycieczkę do wioski indiańskiej „Pocahontas” znajdującej się na wrocławskich Bielanach. Zastanawialiśmy się, czy deszcz nie pokrzyżuje nam planów, gdyż prognozy były zmienne, ale jak się okazało niepotrzebnie. Podróż mijała nam bardzo przyjemnie. Wioska indiańska, do której w końcu dotarliśmy, zrobiła na nas ogromne wrażenie, a największe ogromny namiot, w którym pomieścić się może nawet 50 osób, zwany   tipi. Nasza grupa przedszkolna ”Delfinki” dostała swojego indiańskiego przewodnika- Zwinna Sarenka ,a dzieci swoje indywidualne  indiańskie imiona. Oprócz zwiedzania tipi na dzieci czekały również inne atrakcje. Wszystkie miały możliwość strzelania z prawdziwego łuku do tarczy, dzieci chodziły po równoważni, pokonywały labirynt,   odwiedziły ”drzewo życzeń”, które po pierwszym deszczu spełniało życzenia oraz zdobywały jeszcze mnóstwo innych sprawności. Wioska Indiańska Pocahontas to nie tylko malowniczo położone miejsce wypoczynku we Wrocławiu, ale przede wszystkim miejsce, w którym, wedle indiańskich zwyczajów, przedszkolaki uczą  się szacunku do przyrody i życia w zgodzie z nią. Tu czekały dzieci wielkie atrakcje. Specjalnie przygotowany program gier i zabaw zwracał uwagę dzieci  na ekologię i życie w harmonii z otaczającym ich światem. Podczas gier i zabaw dzieci poznały  sporą dawkę wiadomości na temat świata zwierząt i roślin oraz życia indiańskich rodzin. Poszczególne ćwiczenia rozwijały u dzieci cierpliwość, równowagę, koncentrację oraz uczyły odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych. Gry  i zabawy  sprawnościowe( bieg po labiryncie, strzelanie z łuku, „tropienie” zwierząt, rzut do celu itp.),  miały, dla biorących w nim udział dzieci nieoceniony wpływ na rozwój fizyczny, ale także manualny. Po zdobyciu kolejnych indiańskich sprawności dzieci odśpiewywały wraz z prowadzącą ich animatorką hymn „Indianinem jestem ja” ćwicząc swoje wokalne umiejętności oraz wystukiwały rytm do hymnu na mini „tam-tamach”. Każda nowa umiejętność zapisywana była za pomocą pieczątki. Narzędzia, którymi mogły się bawić dzieci  pokazywał jak można bawić się w sposób prosty, a jednocześnie wymagający zaangażowania, umiejętności pracy w grupie i twórczego myślenia. Poznane przez przedszkolaki  zwyczaje, tradycje i obrzędy indiańskie szczególnie działały na ich wyobraźnię dziecięcą i niosły pożyteczne wartości związane z umiejętnością życia w grupie. Wpływały na kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec siebie i innych. Kontakt z otaczającą przyrodą, poruszanie tematów związanych ze światem zwierząt i roślin, propagowanie zachowań proekologicznych dotyczących ochrony przyrody, umiejętności życia w harmonii z otaczającym światem – gwarantują wszechstronne oddziaływanie na rozwój dzieci. Przepiękne miejsce, otoczone dużą ilością drzew owocowych, zachęcało nasze dzieci do bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu. A jak pysznie wtedy smakowało jedzenie… Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy. Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, musieliśmy pożegnać to wyjątkowe miejsce i wracać do przedszkola.

Iwona Piontkowska