Zajęcia dogoterapii w przedszkolu w Lipkach.

Mój przyjaciel „pies” 

        Celem zajęć dogoterapii, wbrew obiegowym opiniom, nie jest przytulanie się, głaskanie i dbanie o psa. W centrum dobrze prowadzonych zajęć winno być postawione dziecko, jego mocne i słabe strony oraz potrzeby, jednak  z poszanowaniem dobrostanu zwierzęcia. Pies jest swoistym motywatorem do działania. Dzięki przyjemnemu usposobieniu oraz cierpliwości i posłuszności staje się idealnym terapeutą, przełamuje, bowiem bariery, które utrudniają dzieciom funkcjonowanie w grupie, a nie wyeliminowane lub  niepokonane, także w późniejszym czasie,  w społeczeństwie. Jako istota żywa, nie ocenia, nie ponagla oraz nie wyśmiewa się z ludzkich niedoskonałości, obdarzając zaufaniem i bliskością dzięki czemu dzieci  mogą czuć się bezpiecznie. Dogoterapia to najbardziej naturalny sposób “przemycenia” trudnych, czasem żmudnych ćwiczeń.  Dzieci nie lubią wykonywać “suchych” gestów, za którymi nic się nie kryje. Pies daje im możliwość wykonania ćwiczeń w naturalny sposób i jednocześnie wyrażania uczuć. Podczas zajęć wykonuje się wiele rodzajów ćwiczeń i zabaw, które mają służyć podstawowemu celowi dogoterapii, to jest wszechstronnemu rozwojowi dziecka.  Kontakt z psem jest niewątpliwie głęboko relaksujący – co ma ogromny wpływ na znaczną poprawę samopoczucia dziecka oraz daje mu motywację i chęć do dalszej działalności. Ogromna cierpliwość i bezinteresowność psiego terapeuty oraz fakt, iż jest on daleki od jakichkolwiek form oceniania zachowania, postępów – czy też ich braku u dzieci w ogromnym stopniu wpływa na ich motywację, zachęca  do zwiększonego wysiłku. Najważniejsze jest jednak przy tym to, iż dziecko owe zadania postrzega jako zabawę, przyjemność, nigdy natomiast nie są one dla niego żmudnymi ćwiczeniami. Motywacja do „pracy” powstaje w dziecku samoistnie, spontanicznie, wraz z rosnącą więzią, jaka powstaje między nim a psem. Więź owa powstaje zwykle dość łatwo, bowiem  istnieje przynajmniej pięć powodów, dla których pies tak doskonale spełnia się w roli przyjaciela i terapeuty: pies nie ocenia – pies akceptuje, pies nie wyznacza reguł i granic, pies nie oczekuje – pies daje, pies nie zabrania – pies pozwala, pies nie stawia warunków – pies kocha nas bezwarunkowo. Wizyta psa terapeuty w przedszkolu wniosła wiele nowych doświadczeń w życie wszystkich przedszkolaków, którzy w spotkaniu z psem  Greys mogli uczestniczyć. Wspólne, edukacyjne zabawy wywołały mnóstwo pozytywnych  emocji, a kontakt z przyjaznym czworonogiem był dużym wydarzeniem i pozostawił moc wspaniałych wspomnień. Jak wiele radości i przyjemności sprawił, można się przekonać oglądając  zdjęcia ze wspólnego spotkania. Mam nadzieję, że nie jest to ostatnie nasze spotkanie, lecz zapoczątkuje  serię  kolejnych dających  dzieciom wiele pozytywnych wrażeń i owocujących we wszechstronny ich  rozwój. Dziękujemy Pani Magdalenie Zachura-Strzałkowskiej za ciekawe zajęcia i polecamy się na przyszłość.

Iwona Piontkowska