Życie na wsi.

Przez ostatnie dwa tygodnie dużo działo się w grupie „Sówek mądrych główek”, gdyż tematem przewodnim była praca rolnika, w gospodarstwie i na polu. Tematyka pozornie bliska dzieciom, gdyż mieszkają na wsi , niestety dzisiejsza wieś nie wygląda tak jak dawniej .Przez pierwszy tydzień dzieci, „wirtualnie” poznawały zwierzęta gospodarskie, sposób odżywiania, gdzie mieszkają i dowiadywały się jaki jest cel ich hodowli https://youtu.be/CpcmvJTO5G4. Oraz jakie wydają głosy https://youtu.be/v4R2rkylrc0. Przeprowadzali, wraz z rodzicami eksperyment z jajkiem, które, raz tonęło ,a raz nie. Przedszkolaki chętnie je oglądały dotykały i manipulowały nim podglądając jak zachowuje się pływające w roztworze solnym jajko https://youtu.be/CpcmvJTO5G4 . Dowiedziały się też jakie cenne składniki odżywcze zawarte są w jajkach, jaki mają wpływ na ich zdrowie, poznały niektóre zwierzęta wykluwające się z jajek. Poznaliśmy liczbę 8. Przeliczaliśmy elementy, dokładaliśmy i zabieraliśmy elementy ze zbioru, tak aby została podana ich liczba. Uczyliśmy się pisać cyfrę 8. Poznaliśmy literę j,  J, jak jajo lub Janek. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę j na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone z poznanych liter. W domowym otoczeniu i na ilustracjach, wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy rozpoczynające się głoską j. Kreśliliśmy szlaczki i kształty literopodobne na podkładzie posypanym mąka lub innymi produktami zbożowymi itp.: kasza, płatki, makaron Poznając krowę nie mogło zabraknąć tematu mleka i jego przetworów. Rozmawialiśmy na temat nabiału oraz jego przetworów – serów, jogurtów, kefirów. Sówki mądre główki chętnie smakowały produkty mleczne, i dowiedziały się jakie mają znaczenie dla naszych kości i zębów, nauczyły się wierszyka na jego temat, bawiły się wraz z rodzicami przy zabawie muzycznej https://youtu.be/qLmQ4gylgXk i piosence utrwalającej walory mleka https://youtu.be/E6XcmxMdIEc. Zapoznały się z piosenką ludową „W kurniku”, nauczyły się choreografii do niej https://youtu.be/fmf9rR_zlEg .Wykonały prace plastyczne: kaczuszka i makietę pola. W kolejnym tygodniu dzieci poznawały pracę rolnika na polu oraz maszyny rolnicze, które ułatwiają tą pracę. Przedszkolaki dowiedziały się, co robi rolnik na polu wiosną, a co w innych porach roku. Jak wygląda jego pracowity dzień. Prześledziliśmy drogę “od ziarenka do bochenka” i „od buraka do lizaka”. (https://youtu.be/mxn-VJ1vcF8) Przedszkolaki, w filmiku mogły zobaczyć , zwierzęta wiejskie, ich domy oraz sprzęt rolniczy. Niektóre z nich, dzieci mogły zaobserwować w swoim gospodarstwie. Wirtualnie , także spacerowały dróżką wśród wiosennych pól i łąk wraz ze skrzatem Borówką, poznając zwierzęta, które mieszkają blisko pól. Potem narysowały swoje spostrzeżenia „ zamykając” je w określonych porach dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch i wieczór. Dowiedziały się, także jak trudna i odpowiedzialna jest praca rolnika. Poznały bogaty jest tabor maszynowy współczesnego rolnika i do czego służy https://youtu.be/UaZqlkBiONo. Dowiedzieliśmy się, jak i dzięki komu powstaje chleb (rolnik, młynarz, piekarz). Uczyliśmy się rozróżniać wybrane zboża, produktu pochodzenia zbożowego (kasze i płatki), a także wybrane rodzaje pieczywa. Klasyfikowaliśmy zwierzęta według wybranych cech. Poznaliśmy nazwy miejsc, w których mieszkają zwierzęta na wsi: obora, stajnia, kurnik, chlew. Wykonaliśmy makietę wiejskiej zagrody. Lepiliśmy z plasteliny zwierzęta, lizaki i cukierki Samodzielnie i wspólnie naśladowaliśmy odgłosy zwierząt mieszkających na wsi. Podczas zabaw wykonywaliśmy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała. Dostosowywaliśmy swoje ruchy do słuchanej melodii. Podczas zabaw logopedycznych ćwiczyliśmy sprawność aparatu mowy. Uczestniczyliśmy w licznych zabawach ruchowych z rodzicami w domu lub na podwórku. Wspólnie z rodzicami,  piekliśmy smaczne ciasteczka.